ویدئو آموزش محاسبه انواع ممان اینرسی

مدرس :

سارا بهمن اورامانی

کارشناس ارشد مهندسی عمران – سازه

 

پیج اینستاگرام سیویل سی

دوره های ویژه ، تخفیف ، آموزش

آموزش محاسبه انواع ممان اینرسی

  • null

    مدرس

    مهندس سارا بهمن

  • آموزش محاسبه انواع ممان اینرسی

    زمان آموزش

    حدود ۱۰ دقیقه

  • گروه مهندسی سیویل سی

    دانلود آموزش

    کلیک جهت دانلود

حقوق کپی رایت ویدئو

کپی در وب مجاز نمی باشد.

کانال تلگرامی سیویل سی

کانال تلگرام سیویل سی

دوره های ویژه ، تخفیف ، آموزش

به نام خدا و عرض سلام خدمت دانشجویان و مهندسین وبسایت گروه مهندسی سیویل سی. بنده سارا بهمن اورامانی (کارشناس ارشد سازه) هستم، در ویدئو آموزش محاسبه انواع ممان اینرسی قصد داریم در مورد موضوع “ممان اینرسی” توضیحاتی رو خدمت شما عزیزان ارائه بدیم.

آموزش محاسبه انواع ممان اینرسی

ویدئو آموزش محاسبه انواع ممان اینرسی

خلاصه مطالب ارائه شده در ویدئو آموزش محاسبه انواع ممان اینرسی:

در این ویدئو آموزشی ابتدا در مورد مفهوم ممان اینرسی صحبت شده  و سپس به بررسی انواع ممان اینرسی با توجه به راستای محور خنثی الاستیک پرداخته می شود. سپس مراحل تعیین ممان اینرسی نسبت به محور دلخواهی موازی با محور خنثی الاستیک بیان می شود. در نهایت یک مثال عددی کابردی برای تعیین ممان اینرسی یک مقطع مرکب حل خواهد شد. در مثال عددی حل شده فرض می شود که جهت خمش در جهت x باشد که در نتیجه محور خنثی الاستیک هم محوری در راستای x خواهد بود.

تعریف ممان اینرسی:

ممان اینرسی، یکی از ویژگی های مقطع بوده که با توجه به محل محور خنثی الاستیک محاسبه می شود. ممان اینرسی را با علامت ” I “ نمایش می دهند. محور خنثی الاستیک، مکان هندسی نقاطی از مقطع است که دارای تغییرطول نسبی صفر در حین خمش هستند (بر روی تار خنثی، کرنش محوری نیز برابر صفر است). محور خنثی الاستیک را به اختصار “تار خنثی” نیز می گویند. در ویدئو آموزش محاسبه انواع ممان اینرسی که جهت استفاده شما همراهان گرامی آماده شده است به طور مفصل با این مفهوم آشنا خواهید شد.

  • ممان اینرسی Ix برای یک مقطع مستطیلی شکل:

اگر جهت لنگر خمشی در جهت x باشد، آن گاه محور خنثی الاستیک؛ محوری در راستای x خواهد بود و ممان اینرسی نسبت به محور خنثی الاستیک، Ix خواهد بود.

  • ممان اینرسی Iy برای یک مقطع مستطیلی شکل:

اگر جهت لنگر خمشی در جهت y باشد، آن گاه محور خنثی الاستیک؛ محوری در راستای y خواهد بود و ممان اینرسی نسبت به محور خنثی الاستیک، Iy خواهد بود.

  • تعیین ممان اینرسی نسبت به محور دلخواه برای یک مقطع مستطیلی شکل:

برای محاسبه ممان اینرسی نسبت به محور دلخواه که در فاصله d از محور خنثی الاستیک قرار دارد، ابتدا ممان اینرسی نسبت به محور خنثی الاستیک را محاسبه نموده و سپس این ممان اینرسی را به محور جدید انتقال می دهیم. برای انتقال ممان اینرسی بایستی ممان اینرسی را با عبارت Ad2 جمع می کنیم. (A همان سطح مقطع شکل بوده و d فاصله محور خنثی الاستیک مقطع تا محور دلخواه می باشد).

اگر جهت لنگر خمشی در جهت x باشد، آن گاه محور خنثی الاستیک؛ محوری در راستای x خواهد بود و در نتیجه d یک فاصله قائم خواهد بود و اگر جهت لنگر خمشی در جهت y باشد، آن گاه محور خنثی الاستیک؛ محوری در راستای y خواهد بود و درنتیجه d یک فاصله افقی خواهد بود.

امیدواریم ویدئو آموزش محاسبه انواع ممان اینرسی مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد. از شما مهندسین و دانشجویان گرامی خواهشمندیم هرگونه نظر و پیشنهاد خود را درباره ویدئو های آموزشی گروه مهندسی سیویل سی را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

5/5 ( 1 نظر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.


فهرست