نشریه ۴۱۵ آیین نامه طرح هندسی راه

با عرض سلام خدمت همراهان همیشگی گروه مهندسی سیویل سی ، در این نوشته قصد داریم نشریه ۴۱۵ راهسازی (آیین نامه طرح هندسی راه های ایران) ، که یکی از نیاز های دانشجویان عمران و مهندسان عمرانی که در حوزه راهسازی فعالیت می کنند است را معرفی نماییم . همچنین لینک دانلود آن را در پایان نوشته قرار داده ایم . امید است مورد توجه شما عزیزان واقع شود .

نشریه ۴۱۵ با عنوان (آیین نامه طرح هندسی راه های ایران) ، به منظور ایجاد هماهنگی و یکنواختی در طرح و اجرای پروژه های راهسازی کشور و همچنین رعایت اصول ، روش ها وفنون اجرایی متناسب با امکانات موجود و سازگار با شرایط و مقتضیات اقلیمی کشور ، توسط وزارت برنامه و بودجه وقت ابلاغ شد .

آیین نامه طرح هندسی راه های ایران

نشریه ۴۱۵

هدف از آیین نامه طرح هندسی راه و بازنگری آن :

پروژه های راهسازی به منظور ایجاد شرایط ایمن و راحت برای استفاده کنندگان از راه های کشور انجام می شود . به نحوی که در آن ، نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی به شرح زیر رعایت شده باشد :

  • نیاز به حمل و نقل ایمن ، راحت ، سریع و ارزان قیمت
  • دست یابی به نیاز ها و هدف های استفاده کنندگان
  • توجه بیشتر به نیاز های های استفاده کنندگان آسیب پذیر
  • در نظر گرفتن هزینه ها و ارزش های حفظ محیط زیست و منظر آرایی
  • برنامه ریزی بر اساس امکان های مالی ، بودجه و اعتبارات قابل دسترسی واقعی
  • هزینه نگهداری

در مطالعات راه باید هماهنگی طرح هندسی با نیازمندی های حجم ترافیک در ساعت طرح ، با توجه به طبقه بندی عملکردی و شرایط محیطی راه و همچنین انواع وسایل حمل و نقل برای دستیابی به هدف نهایی که همان افزایش امکان تحرک و ایمنی بهره برداری از راه است ، مورد نظر باشد .

هدف از آیین نامه طرح هندسی راه ، تدوین معیاری واحد برای ایجاد هماهنگی در طراحی پروژه های راهسازی کشور است و هدف از بازنگری آن ، به روزآوری و اعمال اصلاحاتی است که در طول سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته است .نتیجه بازنگری ، این نشریه است که جایگزین نشریه های ۱۶۱ (آیین نامه طرح هندسی راه) و ۱۹۶ (آیین نامه طرح هندسی راه های روستایی) شده است .

کاربرد های نشریه ۴۱۵ :

در آیین نامه طرح هندسی راه ها ، حداقل یا حداکثر معیار های طراحی اراِئه می شود . در طراحی ها معمولا از مقادیر بالاتر از حداقل ها یا پایین تر از حداکثر های مورد اشاره در آیین نامه با لحاظ ایمنی راه ، درجه اهمیت ، تحلیل منفعت به هزینه و حجم ترافیک در نظر گرفته می شود . در این آیین نامه معیار های طراحی برای عناصر راه به صورت جداگانه ارائه می شود .

در نتیجه ، قرار گرفتن عناصر طرح شده در کنار یکدیگر همیشه نمی تواند ارائه دهنده یک طرح ایمن باشد ، لذا لازم است تا طراح موارد ایمنی را از جمله موارد زیر را در طراحی لحاظ کند :

  • قابلیت دید مناسب در طرح
  • قابلیت خود معرف بودن راه
  • قابلیت ایمن سازی حاشیه و حریم راه
  • سازگاری عناصر راه بکدیگر و اجتناب از اعمال تغییرات ناگهانی در مشحصات راه
  • تامین نیاز های ایمنی مصرف کنندگان راه
  • تامین ایمن نیاز های کاربری های اطراف راه
  • تناسب مشخصات راه با نوع و عملکرد راه
  • تناسب مشخصات راه با سرعت عملکردی وسایل نقلیه
  • اجتناب از ایجاد موقعیت ها یا عوامل تحمیل کننده رفتار پر خطر به استفاده کنندگان

از آنجا که بعضی از راه ها پیش از نشر این آیین نامه ساخته شده اند ، ممکن است در بخش هایی از مسیر ، معیار های این آیین نامه رعایت نشده باشد . در چنین مواردی به ویژه در محل تلاقی این راه ها با راه های جدید ، با بررسی های فنی ، اقتصادی و تحلیل تصادفات می توان نسبت به اصلاح طرح هندسی راه های موجود ، نسب حفاظ ها ، تامین روشنایی ، اصلاح قوس های افقی و قائم ، تامین بر بلندی ، خط کشی و نصب علائم و امثال آن اقدام کرد .

دانلود :

0/5
, , , , , , , , , , , , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.


فهرست