با سلام خدمت دانشجویان و کاربران محترم گروه مهندسی سیویل سی. امروز در این بخش دانلود رایگان جزوه فولاد ۱ را در اختیار شما دانشجویان و مهندسین قرار می دهیم. اضافه میکنم جزوه حاضر کاملاً کاربردی رشته عمران می باشد. برای دانلود به ادامه مطلب بروید.

فولاد (۱)

فولاد (۱)

فهرست مطالب جزوه فولاد ۱

  • فصل اول : فولاد و خواص آن
  • فصل دوم : قطعات کششی
  • فصل سوم : ستون ها
  • فصل چهارم : طراحی اعضا خمشی
  • فصل پنجم : طراحی تیر ستون ها

انواع فولاد

  1. فولاد های کربنی (ساده)
  2. فولادهای پر مقاومت
  3. فولاد های آلیاژی

در این جزوه به شرح  ترد شکنی انواع فولاد می پردازیم :

ترد شکنی

یک نوع خرابی فاجعه انگیز است که بدون تغییر شکل اولیه خمیری (که می تواتد خبر دهنده باشد) به سرعت اتفاق می افتد

ترد شکنی به عوامل زیر بستگی دارد :

  1. دما 
  2. ضخامت 
  3. حالت 
  4. محوری تنش 

تقویت تیرها در برابر خمش

تقویت تیرها در برابر خمش  اینگونه توضیح داده شده است :

برای تقویت تیرها در برابر خمش اقتصادی ترین و بهترین روش تقویت بال های تیر می باشد. ممکن است هر دو بال تیر یا فقط یکی از بال ها تقویت شود.

فولاد ۱

فولاد ۱

ستون ها

ستون ها قطعاتی هستند که تحت اثر نیروی محوری فشاری قرار دارند هرگاه بارهای وارده به نوعی باشد که بتوان از دوران انتهای قطعه صرف نظر کرد و یا اینکه بارهای وارده از طریق تیرهای متصل به ستون وارد می شوند.

طراحی لاپه ها

لاپه ها تیرهایی می باشند که بر روی سقف های شیب دار مورد استفاده قرار گرفته تا پوشش سقف بر روی آن قرار گیرد. پس بار وارد بر لاپه ها وزن خود تیر به اضافه بار برف و… میباشد.

تعدیل لنگر ها در جزوه فولاد ۱

در تیرهایی تحت بار های ثقلی بوده و دارای مقطع فشرده و اتکاء جانبی هستند و فولاد آنها از شکل پذیری کافی برخوردار می باشد در شرایطی که دارای اتصال صلب با ستون ها بوده و یا به صورت تیر سرتاسری می باشد.

فولاد (۱)

فولاد ۱

در این کتاب به توضیح قطعات کششی می پردازیم

قطعات کششی یا دارای نیمرخ ساده هستند یا دارای نیمرخ کربن می باشند. که انواع نیمرخ های ساده عبارتنداز: میلگرد، تسمه، نبشی، ناودانی و…

درموارد زیر از پروفیل ساده استفاده می کنیم : 

الف) زیبایی قطعه مورد نظر

ب) اتصالات مخصوص در انتهای قطعه نیاز به مقطعی خاص داشته باشند

ج) نیروی کششی بیش از ظرفیت باربری نیمرخ ساده باشد

د) ضریب لاغری نیمرخ ساده صلبیت کافی را به قطعه ندهد.

علل ایجاد تنش های پس ماند 

۱_ سرد شدن غیر یکنواخت نیمرخ های نورد شده پس از نورد در بستر خنک کننده

۲_  سرد شدن غیر یکنواخت نیمرخ های ساخته شده ی جوشی پس از جوشکاری

۳_ کار سرد انجام شده بر روی قطعات خمیده برای صاف کردن

توضیح اتکاء جانبی در جزوه فولاد ۱

در یک تیر با مقطع متقارن نسبت به محور خمش که تحت بار جانبی قرار گرفته است. در نیمی از مقطع تنش های فشاری و در نیم دیگر تنش های کششی ایجاد می شود.

در پایان برای رفع نیاز شما مهندسین و دانشجویان  لینک جزوه فولاد ۱ را به صورت رایگان قرار داده ایم.

0/5
, ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.


فهرست