با سلام خدمت شما دانشجویان و کاربران محترم گروه مهندسی سایت سیویل سی. در این مطلب ما برای شما دانلود رایگان جزوه طرح  هندسی راه پیشرفته را قرار داده ایم که با مراجعه به ادامه مطلب می توانید اینک دانلود رایگان جزوه را دریافت نمایید.

طرح هندسی راه پیشرفته

طرح هندسی راه پیشرفته

طبقه بندی راه ها در جزوه طرح هندسی  راه پیشرفته

طبقه بندی عملکردی: شریانی، اصلی، فرعی

طبقه بندی بر اساس پستی و بلندی: راه هموار، راه تپه ماهوری، راه کوهستانی

عوامل تعیین کننده مسیر راه

  • دسترسی
  • عوارض طبیعی
  • ضوابط طرح هندسی
  • مطالعات زمین شناسی
  • مقاومت زمین
  • وجود مصالح مناسب
  • نگهداری راه
  • زیبایی راه
  • حفظ محیط انسانی
  • مخارج مسیر
  • مطالعات فاز مقدماتی و فاز اول و فاز دوم

خط های عبور کمکی

در جزوه طرح هندسی راه پیشرفته به طور کامل توضیح داده ایم:

در بخش هایی از راه از خطهای عبور کمکی به منظور توقف حاشیه ای، تغییر سرعت، حرکت گردشی، تشکیل صف حرکت های گردشی، سبقت، ترافیک تداخلی، خط ها کمکی سربالایی و دیگر مقاصد مورد نظر استفاده میشود. خط های تغییر سرعت ( کاهش و افزایش سرعت) خط کمکی سبقت و خط کمکی در سربالایی از اسن نوع خط ها محسوب می شوند.

ناحیه عاری از مانع

ناحیه ای بدون مانع و قابل عبور درکنار راه که بلافاصله از لبه سواره رو شروع و در جهت عمود بر راه تا عرض مشخصی که بر اساس حجم ترافیک، سرعت، شیب شیروانی تعیین می شود، ادامه می یابد. این ناحیه باید عاری از هرگونه مانع باشد. شیب شیروانی موجود در این ناحیه نیز باید قابل عبور باشد تا وسیله نقلیه پس از انحراف  خروج راه با حرکت روی آن کمترین خسارت متوقف یا به مسیر اصلی باز گردد.

جزوه طرح هندسی راه پیشرفته

جزوه طرح هندسی راه پیشرفته

دیوارهای حائل

در جزوه طرح هندسی راه پیشرفته به طور کامل راجب دیوارها پرداخته ایم:

دیوارهای حائل برای نگهداری خاک و نیر سربار ناشی از راه یا تاسیسات مختلف روی آن در پای خاک برداری یا خاکریزی بکار می رود. بسته به ارتفاع خاک، محدودیت های اجرایی، نوع تاسیسات واقع بر روی خاک و شرایط اقیلمی می توان از دیوارهای حایل مختلع استفاده کرد.

انواع دیوارهای حایل بسته به موقعیت:

  • دیوارهای حائل وزنی
  • دیوارهای حائل طره ای
  • دیوارهای حائل با پشت بند
  • دیوارهای حائل صندوقه ای
  • خاک مسلح

تقاطع ها

تقاطع ها محل تلاقی همسطح دو یا چند راه است. هرکدام از راه های منتهی به تقاطع، یک شاخه تقاطع نامیده می شود. تقاطع ها بخش مهمی از راه ها را تشکیل می دهند. کارایی، ایمنی، سرعت، هزینه بهره برداری و ظرفیت  راه،  تا حد زیادی به نحوه طراحی آن بستگی دارد. معمولی ترین نوع تقاطع حالتی است ک دو راه یکدیگر را قطع کنند و از هن بگذرند.

اهداف طراحی تقاطع ها در جزوه طرح هندسی راه پیشرفته به شرح زیر بیان شده است:

هدف اصلی از طرح تقاطع، کاهش احتمال برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر با سایر استفاده کنندگان از جمله عابران پیاده و همچنین تامین آسایش، راحتی و سهولت عبور آنها است.

شکل هندسی تقاطع باید متناسب با جریان ترافیک و رفتار مورد انتظار رانندگان، طراحی شود.

باید فاصله تقاطع ها از یکدیگر به اندازه راه های اصلی باشو که فضای عملکردی تقاطع های مجاور هم پوشانی نداشته باشند.

حداقل فاصله تقاطع ها در بزرگراه ها ۲ کیلومتر، راه های اصلی جدا شده ۱/۶کیلومتر، راه های اصلی درجه یک، یک کیلومتر، راه های اصلی درجه دو ۸۰۰ متر، راه های فرعی درجه دو و یک ۶۰۰ متر.

طرح هندسی راه پیشرفته

طرح هندسی راه پیشرفته

اطلاعات مربوط به عامل های فیزیکی در جزوه طرح هندسی راه پیشرفته

  • طبقه بندی عملکردی راه های متقاطع
  • موقعیت پستی و بلندی محل تقاطع
  • عامل های محدود کننده دید
  • عامل های محدود کننده گردشها حریم شاخه های تقاطع
  • چگونگی تخلیه آب های سطحی
  • کیفیت روسازی موجود
  • ارتفاع نقاط مختلف راه و شانه آن در محدوده تقاطع

در پایان برای شما دانشجویان و مهندسین لینک دانلود رایگان جزوه طرح هندسی راه پیشرفته را قرار داه ایم

دانلود:

رمز فایل:  wwe.30vil30.ir

4/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.


فهرست